Ni uker gjennom Europa – takk for følget!

En ubeskrivelig bobilreise gjennom Europa er over for denne gang, en reise jeg etter beste evne har forsøkt å beskrive gjennom reisebrevene mine. Jeg har kjørt 1100 mil, reist gjennom 10 land, bodd på 50 forskjellige steder, og – hold deg fast – jeg har gått 45 mil i mine utslitte sandaler!

Sommer 2016

Helt utrolig, men skrittelleren forteller at jeg har gått 7 kilometer i gjennomsnitt hver eneste dag de 65 dagene jeg har vært på tur. For hvor jeg enn kom med bobilen var det ofte et stykke å gå fra campingplassen hvis jeg ville se nærmeste by eller andre severdigheter. Noen sykkel hadde jeg ikke med meg. Og da jeg endelig kom inn til disse byene ble det alltid noen timers sandalvandring før jeg rusla tilbake til bobilen. Det blir mil av sånt. Og bra kondis. Har aldri følt meg sprekere.

Bildet er fra Utah Beach i Normandie. Og det utrolige er at jeg har brukt mine gamle skinnsandaler hver eneste dag, bortsett fra én dag i Belgia, da det var ekstra kaldt og surt regnvær. Fra første skritt på første stopp i Hirtshals har jeg tenkt – hvor lenge holder sandalene mine, utslitte som de var før turen?

Takk til alle dere som har fulgt meg på turen!

Det har vært en glede å kunne formidle og dele alt fra turen av idylliske, romantiske, kulinariske, emosjonelle og dramatiske opplevelser, med de store forskjellene når det gjelder natur, kultur og arkitektur.

Fersking på førstegangstur i Europa

Som godt voksen fersking og litt usikker på hva som skulle møte meg må jeg innrømme at det var en stor utfordring å ta fatt på turen rundt i Europa.

Jeg var rett og slett i dårlig form da jeg reiste hjemmefra 18. juni, og magen var i ulage i mange uker. Så kviknet jeg sakte men sikkert til i løpet av turen. Nå føler jeg meg i toppslag, og klar for flere turer.

Høydepunktene

Å plukke høydepunkter er vrient, da alle stedene jeg besøkte hadde sin særegenhet, Her er noen av stedene og byene som gjorde sterkest inntrykk på meg – med linker til reisebrevene…

Etter at jeg reiste fra den vakre byen Ribe i Danmark tenkte jeg at maken til byidyll kommer jeg ikke til å oppleve igjen…

Så skulle jeg ikke lenger enn til Schleswig i Tyskland før den første sommerforelskelsen traff meg. Jeg ble i vidunderlige Schleswig i tre dager…

Den neste forelskelsen ble Moseldalen, men alle de herlige tettstedene langs elva. Og alt var så fantastisk bra tilrettelagt for oss med bobiler…

Rothenburg ob der Tauber var også en opplevelse for livet. Konstant gåsehud i flere timer. Som å gå rundt i middelalderen…

Riva del Garda helt nord i Gardasjøen bergtok meg fullstendig. Jeg stortrivdes, og det ble tre dager der også, med sandalvandring og på lånt sykkel langs strandpromenaden.

Så kom jeg til Lucca, livsnyternes by, og jeg traff min gode venn Linda som var her på ferie i et praktfullt Toscanahus sammen med sin sønn og et vennepar. Enda en by det ble vanskelig å reise fra.

Da jeg kom til Levanto langs den italienske rivieraen tok jeg turen med toget til de fem byene, også kalt Cinque Terre. Fantastisk! Må oppleves…

Piemonte, Barolo og La Morra – wow! En helt annen verden. Stille og behagelig blant vinranker, vakre vingårder og slott. Og en overraskende konsert med Elton John på parkeringsplassen i den lille byen Barolo med snaue 700 innbyggere! At jeg fikk tak i en billett til konserten var grunnen til at jeg utsatte turen til Nice i to dager. Og takk for det, Elton John…

Å komme til Nice ble en sterk opplevelse, bare to dager etter tragedien. Jeg ble i byen i to dager…

Festningbyen Avignon overrasket med Europas største kulturfestival innenfor murene akkurat da jeg kom dit. For en energi! Kunst, teater, musikk og artisteri i verdensklasse…

Den lille fiskerbyen Villajoyosa ble en fargerik og hjertegod opplevelse, og her traff jeg min gode venn Tom som var her på en ukes ferie med familien.

Torrevieja ble det familietreff, med barn, barnebarn og gode venner. De var på ferie her da jeg passerte, og det ble to dager sammen med mange av mine nærmeste. Storkoste meg!

Madrid ble også en sterk opplevelse, men dessverre med negativt fortegn. Her ble jeg ranet på åpen gate og fikk heteslag tre timer senere i 40 varmegrader i museumskø. Jeg fikk heldigvis god hjelp, så alt gikk bra…

Da var det godt å komme til Rioja dagen etter, men den vakre naturen, de små pittoreske byene og en rolig og behagelig atmosfære. Og 10 grader svalere. Perfekt etter den glo’heite opplevelsen i Madrid…

Så ble det franske perler på rekke og rad. BiarritzBordeaux, La RochelleUtah Beach og Honfleur. Sterkt, vakkert, rørende og stemningsfullt. Sommerforelska igjen. Frankrike – merci!

I Belgia gjorde studentbyen Gent sterkt inntrykk. Gatene i den vakre gamle middelalderbyen var full av fremtid og ungdom…

Og i Nederland ble det besøk i småbyen Delft og storbyene Haag og Amsterdam, selv om de to siste byene bare ble snarvisitter.

Danmark og Sønderborg neste. Nesten hjemme!

Så nøt jeg noen ettermiddagstimer i København, og dagen etter reiste jeg med båten fra Helsingør til Helsingborg og videre til fantastisk fine Apelviken Camping

Siste kvelden før jeg kom hjem ble feiret i idylliske Fjällbacka sammen Merete og Gunnar, et trivelig par fra Oslo som jeg traff på bryggekanten. Bare ett døgn igjen av turen…

Da jeg svingte inn veien der jeg bor på Holtet i Oslo ble jeg møtt av min kjære Pia, og det ble en velkomstmiddag sammen med mine barn og barnebarn – og et direkteintervju på Reiseradioen for å oppsummere turen.

For en tur, og for en opplevelse! Det er vanskelig å fatte og ta innover meg alt jeg har opplevd. Godt jeg har hatt bloggen og reisebrevene så jeg har kunnet dele inntrykkene med dere der ute.

Mersmak i bøtter og spann!

En ting er helt sikkert – jeg skal snart på tur igjen, for dette er noe jeg vil fortsette med. Min tid som globetrotter er nå, og jeg gleder meg til å fortelle deg om planene mine om litt.

Takk for følget så langt!

Se filmene fra turen her.

Her kan du se reiseruta sydover, del 1.
Her kan du se reiseruta nordover, del 2.

Se alle turene fra start til mål her!
Se filmer fra alle turene her!