Takk for denne gangen, lune Italia. Her kommer vinter’n!

Det er absolutt ikke greit å reise fra Venezia. Jeg ville så gjerne sett mer av byen, og hjemturen regner jeg med blir kaldere og kaldere jo lenger nord jeg kommer. Jeg vil reise innom Tyrol og Kitzbühel, og jeg ringer Camping Schwarzsee for å høre om det fortsatt er snøfritt i den vakre alpebyen. Og det var det. Da jeg ringte.

Italia høsten 2016

Bra, tenker jeg. Greit med en myk overgang fra Italia og litt småkald sommertemperatur til snø og sprengkulde hjemme i Norge.

Og da jeg passerer grensa til Østerrike begynner ting å skje. Kraftig snøvær møter oss over fjellet. Vi passerer personbiler som har kjørt seg fast, eller har stoppet fordi de ikke har turt å kjøre videre. Jeg er absolutt ikke forberedt på dette været – mentalt. Joda, bilen har helårsdekk, og bobilen jeg kjørte ifjor vinter fungerte fantastisk bra på vinterføre. Men det er rart med det. Jeg vet ikke hvordan denne bilen vil klare seg på nysnøen.

Jeg møter krappe svinger og bratte stigninger på en vei som fyller seg med stadig mer snø. Men det er ingen grunn til bekymring. Det værste snøværet roer seg, og bilen oppfører seg eksemplarisk.

Det er helt mørkt da Globia og jeg kommer frem til Kitzbühel, og på Camping Schwarzsee finner jeg en ferdigmåkt plass.

Jeg rigger meg istand, før jeg rusler i plaskvått snødrev til restauranten ved innsjøen Schwarzsee. Ikke spesielt sulten, men har heller ikke noe middag i bilen. Så da trår jeg til.

Etter en bedre andemiddag og et glass rødvin går jeg tilbake til bilen – i joggesko. Vinterstøvler har jeg hjemme i Norge. Kjempesmart!

Idag våkner jeg og er skikkelig uggen i kroppen. Det blir en drøy halvtimes rusletur inn til Kitzbühel sentrum i snøslafset…

Men jeg går raskt tilbake til bilen. Frossen i kroppen og heit i hodet fyrer jeg opp varmesystemet og kryper under dyna. Og der blir jeg i to dager, mens jeg steller så godt jeg kan med meg selv for å bli kvitt feberen som herjer i kroppen min.

Så våkner jeg til mye bedre vær. Jeg føler meg litt kvikkere og bestemmer meg for å reise nordover.

Litt slapp og sliten, men glad for at det endelig er sol og fint fotovær, svinger jeg innom stigningen opp mot Hahnenkamm for å ta noen bilder og litt film, før jeg reiser mot Tyskland.

Fantastisk bra at jeg ikke kom for tre dager siden da det ikke var snø her, tenker jeg, selv om snøen var en fiende for et par døgn siden. Kitzbühel dekket av hvit snø mot blå himmel er et vakkert syn.

På veien nordover skifter det mellom solskinn, styrtregn, snødrev og solskinn igjen, og jeg peiler meg inn på Leipzig i Tyskland som første stopp.

En ting har jeg lært på denne turen – på denne tiden av året er mange plasser stengt for vinteren. Så litt nord for Leipzig blir det en natt på en av rasteplassene langs motorveien sammen med en gjeng med trailere.

Neste stopp er First Camp i Malmø. Og det blir maaaange timer bak rattet før jeg er fremme sent på kvelden.

Fra Malmø reiser jeg videre i praktfullt vær til Varberg og Destinasjon Apelviken, siste stopp før jeg er hjemme.

Knallvær også på siste etappen. Det er godt å se at det ikke er så mye snø hjemme, og at gradestokken viser over null. Ikke særlig glad i å fryse, noe jeg absolutt ikke har gjort inne i bilen, selv om kveldene og nettene har vært kalde i Italia. Bilen er god og varm på noen små minutter når jeg skrur på varmen.

Godt å være hjemme igjen, men er spent på hvor lang tid det tar før jeg pakker ut alle tingene mine fra bilen. Før jeg reiste til Italia hentet jeg aldri ut annet enn akkurat det jeg har trengt (toalettmappa!) fra bilen, siden jeg plasserte alle mine personlige eiendeler i skapene i juni for å reise på tur rundt i Europa i to måneder.

Om jeg liker meg i bobilen? Hehe…merkelig spørsmål.
Gleder meg stort til neste tur!

Og hjertelig takk for at du slo følge på turen ved å lese reisebrevene mine

Se filmene fra turen gjennom Europa sommeren 2016 og turen til Italia høsten 2016 her.

Her kan du se reiseruta sydoversommeren 2016, del 1.
Her kan du se reiseruta nordover sommeren 2016, del 2.

Se alle turene fra start til mål her!
Se filmer fra alle turene her!

Følg meg gjerne på Facebook!