Hundre prosent fricamping på smale vinterveier i Valdres

På dette vakre bildet ser du hjulsporene våre. Pia og jeg er nemlig på vie veier denne uka. Og denne gangen blir det hundre prosent fricamping gjennom hele turen fra start til mål. Hvordan det er mulig? Les hele reisebrevet.

4. februar 2020.

At vi skal en ukes vintertur med bobilen er ingen stor nyhet. Men at planen er en hel uke uten å koble oss på landstrøm, den sitter litt lenger inne å tro på. Og spesielt etter at jeg slapp opp for strøm etter halvannet døgns fricamping i Stavern for et par tre uker siden.

– Sånn kan du ikke ha det. Klart du skal ha strøm nok, Per!

Kjartan hos MobileZentrum, den fantastiske forhandleren jeg kjøpte bilen av, er ikke sen om å svinge seg rundt da han hører hva som skjedde på turen til Stavern. Så den godeste Kjartan trår like gjerne til med en strømløsning jeg aldri i verden hadde forestilt meg.

Kjartan og staben hans, i samarbeid med Øyvind Raaen fra Skandinavisk Batteriimport AS, setter inn et par tre dagers intens jobbing og sørget for at jeg nå har en batteripakke bare noen få av de aller største bobilene har maken til.

– Nå kan du kaste ledningen til landstrøm, smiler Kjartan.

Øyvind Raaen fra Skandinavisk Batteriimport og Kjartan Nave og staben hans hos MobileZentrum har gjort det mulig for meg å trille videre med strøm nok til å fricampe så mye jeg bare makter.

Strøm herfra til evigheten

Bilen min er nå naturlig nok døpt om til Ladebua av staben hos MobileZentrum. Og for deg som synes det er spennende med eksakte tekniske data, her er løsningen:

4 stk. SkanBatt Heat 96Ah batterier, en Votronic VCC1212-90 og en Victron BMV-712 batterimonitor. Blåtann på både batterier og batterimonitor, samt en inverter med fjernkontroll.

Dette ble installert i bobilen min. Ikke småtteri!
Fire lithiumbatterier gjør susen i det romslige skapet bak i bilen.

Med denne løsningen, montert av Kenneth hos MobileZentrum, mener Øyvind, Kenneth og Kjartan at jeg kan jeg stå stille i 8-15 dager om vinteren, avhengig av utetemperatur og forbruk til lys, pc osv. Knausen min har også dieseltruma, så jeg trenger heller ikke tenke på å skifte eller etterfylle gassflasker. Deilig, rett og slett!

– Løsningen lader med 91 amper fra motoren, og det tar litt over fire timer å fullade batteriene fra helt tomt til helt fullt, forklarer Øyvind. 

Så bra, Øyvind! Nå blir det moro å se hvordan dette funker i virkeligheten på en skikkelig ukestur i vinterkulda. 

Strømangsten forsvant i Hokksund. Nå er vi klare for vintertur!

Vi nærmer oss Valdres og mer snø. Jess! Vi har med oss ski.

Nå har dagen kommet for en ukes fricamp testtur, og lørdag reiser vi fra Oslo med kursen mot Valdres. De to første nettene skal vi nemlig besøke et vennepar på hytta ved Hellebekkseter halvannen mil fra Bagn på veien over mot Gol. 

Globia holder seg fast på de glatte vaskebrettveiene oppover fra Bagn mot Hellebekk og Veståsen.

Kjell, min gode bobilvenn, møter oss oppe ved hovedveien og geleider oss gjennom trivelige småveier innover mot hytta. For en idyll! Og litt av en en vei å kjøre bobil på! 

– Godt vi har en liten bybobil, sier Pia og jeg til hverandre mens vi triller innover blant småskogen i hæla på skia til Kjell.

Ned en liten smal bakke, og vi er fremme.

Tove og Kjell ønsker oss hjertelig velkommen. Trivelig! Vi rigger oss til på den lille plassen, og her er det ikke snakk om å bo på hytta. Nei, vi har med oss vårt eget soverom, og fra nå av er det fricamp for alle penga. Kjell tilbyr meg landstrøm, men jeg takker høflig for tilbudet.

– Nei takk, Kjell. Du skjønner, jeg har med meg egen strøm!

Med hundre prosent batterikapasitet på vår kraftpakke bakerst i bilen er det visstnok bare å pøse på med varme fra dieselvarmeren. Kompressorkjøleskapet står kontant på, stappfullt av deilig mat for hele uka. Og koselyset tennes i sittegruppa.

Det blir først en liten rusletur i den vidunderlige solnedgangen, før vi inviteres inn til Tove og Kjell.

Magisk vakkert. Og her kjørte vi for bare et par timer siden.
Det blir en italiensk aften hos Tove og Kjell, med tilhørende go’saker i glasset.

Selvfølgelig blir det alvorlig sent, før Pia og jeg kryper til køys i vår varme hule ute på tunet.

Dette er Valdres på sitt vakreste! 

Vi våkner til knallvær, men det er relativt kaldt ute. Etter frokost blir det en lengre skitur i godværet for Kjell, Pia og meg. Tove holder seg i hytta og pleier sin forkjølelse med varm te i lune pledd.

Her er det milevis med praktfulle skiløyper.

Jeg er temmelig sliten når vi kommer tilbake til hytta, og turen blir en påminnelse om at det kanskje er lurt å bevege seg litt mer når jeg er på turene mine, noe jeg vanligvis gjør. Elendig kondis. Per, ta deg sammen!

Godt å hvile en sliten kropp i kveldssola.

En liten strømsjekk i «ladebua», og det viser seg at vi kun har brukt 10% av batterikapasiteten det første døgnet. Er det mulig!?

Det blir nok en fin kveld sammen med Tove og Kjell før vi legge oss. Ute er det rundt 10 kuldegrader, men vi har det skikkelig godt og varm i hytta på hjul.

Magisk kveldslys før vi legger oss. Wow!

En liten sjekk viser at vi kun har brukt 21,5% av all tilgjengelig strøm på to døgn med dieselvarmer, kjøleskap og lysene på. Wow! Fantastisk, spør du meg.

Neste stopp? Ikke godt å si…

– Så utrolig godt det er å ikke være redd for å ha strøm nok, tenker jeg, og gjør meg klar for dagens lille kjøretur mot litt lenger nord i Valdres.

– Skal se vi har fulle batterier igjen når vi er fremme for dagen.

Vi sier tusen takk for oss til Tove og Kjell, og kjører den smale veien tilbake fra hyttefeltet.

– Herlig å være sammen med dere. Som alltid!

Ja, dette er en bilvei.

Så viser det seg at måkebilen har bomma litt på hvor veien går mellom måkepinnene, så vi havner utpå den løse kanten og kjører oss dønn fast.

Så da blir det å ringe til NAF, og en time senere kommer verdens blideste redningsmann og drar oss opp på veien igjen med vinsj.

NAF-medlemskap er genialt, gode venner!

Veien ned mot Bagn.

Nå går turen videre. Men hvor? Vi har bare så vidt begynt på vinteruka, og kjører egentlig helt uten plan. Det som dukker opp, det dukker opp. Så da er det bare å følge med!

Her er en liten filmsnutt fra vinterturen, del 1:

Følg meg gjerne på Facebook!

Dette innlegget har 14 kommentarer

  1. Hurra!!!

    1. Hurra tilbake!!!

  2. Så moro. Har dere et tips på hva en sånn pakke ville koste? Kjører dere med pigg? Har dere 4Wd? Hva er hk på bilen?
    (Vi har en liten, vanlig challenger Genesis med dieselvarme. Ingen krafttmotor eller vinterbil, men funka fint på Røros, så vi er nysgjerrige på videre vintercamping) .

    1. Hei Alba! Jeg kjører piggfritt og ikke firehjulstrekk. Når det gjelder pris, kontakt MobileZentrum 😊🚐👍

  3. Fine bilder og bra fortalt👍👍😀

    1. Hyggelig å høre 😊

  4. Vi er med på turen👍🏻
    Lurer på, dobbel bunn i bilen??
    Det har ikke vi, frostkontrollen tappet bilen natt til 1. Mai i Sandefjord +2til+5 om natten🤔
    Fortsatt god tur til dere.

    1. Hei Laila! Har nok det. Dieselvarmeren står på hele tiden, og vi har vann. Trivelig at dere følger med 😊👍

  5. Gratulerer med ny bloggside, ny bybobil og en fantastisk bra strømpakke med SkanBatt Lithium. Nyttig å lese om dine erfaringer med den og med dieseldrevet Truma. Det er spennende og inspirerende å få være med på turene dine !
    Selv om det ikke er påbudt vil jeg slå et slag for hurtigkjetting til Fiat Ducato. Tror til og med at du hadde kommet opp av grøfta med dem. Men medlemskap i NAF er godt å ha i bakhånd når uhellet er ute 🙂
    God tur vie_re !

    1. Hei Hallstein! Takk skal du ha. Så inspirerende melding å få. Nå blir det kjetting på Vie 😊

  6. artig å lese om det tekniske med vintercamping
    vinsj kan av og til hjelpe en hvis en finner mothold i tre mm……
    artig å følge dere!

    1. Hei Trond! Herlig at du slår følge 😊🚐

  7. Har så lyst på vintercamping, men min mann er skeptisk.
    Kva med vatn på toalett og ferskvasstanken? Vi har ein LMC Explorer 730 G med golvvarme. Når vi skifta bubil, trudde eg denne kan brukast om vinteren. Kanskje litt stor og tung i fjellheimen. Takk for god info.

    1. Hei! Vi var på tur i 12 kuldegrader og hadde vann til alt vi trengte. Kjenner ikke så godt til hvor bra andre bobiler er isolert, men det gikk helt supert for oss hele uka på tur. Vannet frøs ikke.

Legg igjen en kommentar til Hallstein Sørebø Avbryt svar

Close Menu